mandag den 9. april 2012

Spy live eller Privat liv…

Hvor blev vores privat liv af.
Jeg har tænkt på at, i gamle dage havde jeg et privat liv og et liv jeg delte med andre. I dag har jeg et liv jeg deler med andre og et liv som andre overvåger og registrer af nogen jeg ikke kender.

Jeg har tidligere her på blogg skrevet op video overvågning, men det er noget vi kan se. Det her handler mede om vores telefoner og især mobiler.

Før i tiden grinede jeg over at telefonisten på den gamle central kunne fortælle alt hvad der skete i byen. Om hun lyttede med, nej da, men vi viste det jo godt at det kunne ske.
Senere fik politiet lov til at overvåge og, og teleselskaberne skulle gemme hvad der skete på nummeret i så man kunne. Uha da.
I dag giver vi frivilligt vores mobilproducent lov til at overvåge os. Vi kan ikke aktiver vores mobiltelefoner uden en konto Appel, Google eller Windows live. Hvorfor?
Hvor det før var telefonisten – PET og TDC vi frygtede, giver vi gladelig oplysningerne til vores såkaldte venner i USA.
Om de bruger oplysningerne til noget, ja det kan du bande på de gør.
Dem der har prøvet at lave en backup af kontakter og hente den igen ved, at hvis man gør det med bliver de blandet med moderselskabets tjat-mail-konti, MSN (Windows Live) - Google - iCloud.

Og så har vi vores Facebook – Tvitter – Google+ og andre sociale media. De følger med på mobilen, og er med til at register hvad vi mener, hvem vi taler med, hvor vi er og hvor vi skal hen. Der er ingen tvivl om at de registrere mobilnummer – kigger i adressebog. Programmerne vil meget gerne synkronisere oplysningerne fra adressebogen for at ”hjælpe dig”, men at finde din venner. Hvorfor?

Og så er der alle de apps der gerne vil hjælpe dig til at finde hæveautomater, WCer, Benzin, cafeer, og m.m. Du skal bare lige give dem lov til at bruge GPS på telefonen - og dine oplysninger.  Dine oplysninger, hvorfor?

Der er endda nogle af programmerne der også kigger ned i dit billedarkiv, men der er især iPhone der har denne skavank. Men vi gør det jo også frivilligt ved at ligge vores liv op på You Tube og Picasa m.m.

Så fra telefonisten til Big Brother – fra fastnet- til mobil telefon.

Ja ja blokken er er også en del ag Google og de kigger med, lige nu ved de også at du har kigget og læst denne., og har du gjort det ved brug af din mobil ved de også det. ;-))

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar