onsdag den 17. april 2013

Din device kan - kan du.


Jeg har i den senere tid haft besøg af familie og venner. Og de er alle meget optaget af deres device, padder og mobilos.

De spænder lige fra i'dimmer til nokia'windows og androider.
For de fleste af dem, gælder det at er de super glade for dem og fremhæver alle de gode egenskaber disse devicees har.
De kan spille, ringe lyde, se tv, følge de ene og det andet.
Men det der slår mig mest er, at de ikke magter de mest simple ting, så som - at sende eller modtage et visitkort, - oprette en fælles familie kalender eller - finde en wifi printer. Det er jo eller lige det, der er smart ved disse enheder.
Men mange af dem bruger kun deres telefoner som lege tøj. Dyrt legetøj, men det må de selv om, det er deres penge.
Der hvor så min kæde falder af, er der hvor kommuner, firma og institutioner bruger mine penge, til at købe dette lege tøj, til deres medarbejder.

I danmark, invester i så meget soft- og hardware, til så mange formål, at man kan undres at vi overhoved kan nå at bruge det. ikke fordi vi udnytter det alt den soft og hardware kan men fordi vi har så ukvalificeret. Det er en tendens til, at hvis brugeren ikke kan løse opgaven, køber vi bare noget nyt. Man kunne jo også sendes de brugere på kursus. Det er jo ikke sikkert at det er programmet eller ander der er galt med. det kunne jo være at brugeren ikke har lært at bruge programmet.
På samme måde går det tit med de devicees medarbejderne bliver udstyret med. De får noget udstyr som de ikke ved hvordan de skal eller kan arbejde med. Og igen er det på egen hånd de famler sig frem. Der er rigtig mange penge og tid at hente ved at sende folk på kursus også når det gælder en nye device

Heller en ipad end en notebook, heller en smart phone end en mobil.
Det er idag flash værdien og ikke funktionen der er vigtig.

Dog har jeg se at flere læreanstalter og universiteter har oprette kurser for deres medarbejder. Som er en lille trøst at de dog har mulighed for at få undervisning, når de nu skal bruge mine og vores penge på det de skal ud og flash med.
Selv når de sender mail gør de opmærksom på at de har fået en ny enhed eller er det fordi de ikke magter udstyret.
Hvor tit modtager man ikke en main med signaturen " Sendt fra min iPad/iPhone".

Og hvad kan man så bruge disse enheder til, hvad kan de.

Tja jeg bruger mine enheder til næsten alt, dog ikke til at lave kaffe. Men for eksempel, til at følge med hjemme hos mig selv, når jeg ikke er hjemme jeg har 4 camera som jeg kan styrer fra min telefon. Jeg kan sætte dem til at sende mig et billed når der er noget der bevæger sig. Jeg kan også se med der hjemme i realtime, og tale med den via kameraet.
Ligesom jeg kan ligge nye billeder op på min hjemmeside via en ftp server fra min telefon.
Jeg kan selvfølgelig udskrive på både min hjemme printer og firma fra både telefoner og padden. Denne blog skriver og rediger fra mine devicees. Alle billeder rediger jeg på padden.
På min telefon har jeg indkodet telefon numre der også sender DTMF toner, "tast 1 for eller 2 for", ligesom koden for at skjule eget numre er indtastet, hos enkelte. #31#
Jeg har min egen dankort terminal, så folk kan betale når jeg har undervist eller leveret andre ydelser.
I det heletaget bruger jeg mine devicees til langt mere. Og de er sat op så jeg ikke er afhængig af hvilken jeg bruger. De er nemlig heletiden i synk via skyen.

Dine devicees kan
- kan du?.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar