tirsdag den 9. juli 2013

Phone og Callcenter


Jeg har lige forsøgt at ringe til min krigshavns administration kontor. Det er ikke lige til, de har fået et callecnter. 
Men bliver pænt budt velkommen til callcentret og får derefter at vide at man skal taste 1 for at kontant... penti... pas og papir... eller tast 2 for at kommet til at tale med en callgirl.. 
Den første remse var så lang at jeg realt kun kunne taste 2. Men så kan der også et rigtigt menneske som kunne, håbede jeg sende mig det rigtige sted hen. Jeg fortalte hvad mit erne var og blev stillet om til en telefon svare der kunne fortælle mig at kontoret var lukket?? 
Længe leve callcentret og manglende planlægning. 

I de senere år er der kommet flere og flere callcenter og dermed flere og flere steder vi skal bruge DTMT, der hvor vi skal "taste 1 for at... tast 2 for...".
Disse callcenter er jo tit en besparelse, men også en måde at få diregeret kaldene til det rigtige sted hurtigt uden brug af en "menneske omstilling". En rimelig god løsning, dog skal man jo have klarlagt hvor kaldene skal diregers hen.
Og så skal man jo huske på at der hos brugeren, også er sket en tekonologisk udvikling, som jeg vil komme ind på senere. Lige som at man skal tage højde for, at vi ikke alle kan huske hvilket nr man skulle trykke, når der remses en 4 -8 forskelige sagstyper af og der til taste valg. 
For at starte med det sidste, så har vi jo alle sikkert været udsat for at ringe til et sted hvor man starter med at få et par valg muligheder for der efter at skulle vælge yderliger. Så må man håbe at man har valgt rigtigt første gang eller at man har mulighed for at komme tilbage et hovedmenuen. den mulighed er der jo ikke altid, desværre. 
Og som I jo kan læse så er en af de andre ting jeg har været udsat for, er at man for at få kaldene diregeret til der rigtige sted, giver så mange oplysninger i første valg at men ikke kan huske om det nu var 1 2 eller 3 man skulle taste.
Men når am så er kommet så langt at man tror at man er i havn, er det rigtigt kedeligt at ende et sted hvor man så får et lukket kontor. Jeg ville sige at der dog ikke var nogen kø til dette kontor, det havde jo nok pisset mig helt af.. 

Jeg ville jo nok mene, at når jeg nu valgte at får fat i en af krigshavnens callcirls, så havde hun lige kigget om kontoret havde åbent, om ikke andet så skal dette kontor måske have en redirect til callcentret eller retur til callgirl.

Det jeg nok ville sige med dette indlæg er, at dem der ønsker sig et callcenter, skal tænke det igennem og evt. have andre øjne på end deres egne. Det kan godt være at dem der laver remsen ved hvad den betyder og hvad det tror vi vil vælge, men... Husk et retur valg. 
Og så tænk på de steder hvor vi ender. Hvad skal der ske hvis kontoret er lukket, hvis der ikke er nogen der tager telefonen.?

Vi har slet ikke været inde på, DTMF Dual-tone multi-frequency. Det er disse vi bruger for at sende taste tryk frem til systemet for at vælge 1 eller 2. Her skal dem der ønsker at have valg i callcentret tænke på at vi brugere jo har fået smart phone, og at vi muligvis ikke er de skarpeste til at bruge disse.
Callcentret er jo fra den tid hvor man brugte bord telefoner og hvor man kunne se tasterne på telefonen, mens man fik sangen fra callcentret. derfor kunne man jo hurtigt taste der valgte nummer. 

MEN i dag hvor flere af os bruger mobilos, er det jo en helt anden sag.
Når vi har fået remsen skal vi flytte telefonen væk fra øret, kigge og finde ud af hvordan men finder tastaturet frem, huske hvilket nummer man skulle bruge, taste nr og herefter have telefonen op til øret igen. Det tager tid. Husk at give brugerne denne tid. (Jeg ved at der er callcentre der har ind programmeret, at hvis kaldet ikke taster noget så skal kaldet gå til nr? efter x antal sekunder ) 

Og så er det jo ikke noget værre end at sidde i kø. Dem der har et teleselskab eller har mistet bagage, kender det. "du er nu nummer 18 i kø, vent venligst". Så husk at dem i spare væk i omstillinger skal erstattes i callcenteret. Der findes værktøj til at beregne hvor mange man skal være i et callcenter. http://www.erlang.com/calculator/call/

Ellers er jeg rigtig glad for callcenter.

PS. Man kan indtaste DTMF valg på sin smartphone hvis man tit ringer til samme nr og vælger samme valg. Det kan man læse mere om her: http://www.mobil.schelin.dk/DTMF.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar