tirsdag den 19. marts 2013

Politiker og reklamer - hva koster den...

Jeg havde/læste en gang en bog der hed Peter Fidus.

Det var en rigtig god bog. Den handlede om, hvordan man for ærlige folk til at købe varer de slet ikke har brug for.

Jeg tror, at det er en lære bog for rigtig mange politiker og andre folkevalgte. Ikke kun fordi de tit forsøger at sælge Os vælgere varm luft, men mere fordi det tit går og laver skjult reklame for vare vi ikke behøver, eller steder vi ikke vil hen.

For eksempel ville jeg rigtig gerne vide hvad DSB får for at reklamer for indkøbs centret "Fisketovet". Gør de da det? Ja, hverdag når jeg kommer med S-toget til Dybølbroen siger det i højtalerne "Dybølsbrog ved Fisketovet"

Det er en reklame der siger ca 60 gange i timen og som mindst 100 mennesker høre hver gang. Det bliver en reklame for som rammer ca. 108000 passager.

Og hvem ved hvad de for for det! Det må da have kostet noget?

Hvorfor siger DSB ikke "Valby ved Spinderiet" eller "Høje Tåstrup ved City2".

Reklame plejer jo ikke at være gratis, men kan tovet kan de andre vel også..


Det er lidt på samme måde, når der bygges et center i en lille by ved banen.
Ved et sådan byggeri vedtaget byrådet en lokalplan der sikre at man skal få så mange mennesket (kunder) så tæt (og helst igennem) centeret som muligt.

Men placer busholdepladsen, så de skal tæt igennem centeret, selv om der var mulighed for at gøre det anderledes.
Et godt eksempel er byggeriet i Tåstrup.

Men de må vel få rekalame verdien ind i kommune kassen, reklame er jo ikke billigt. Det er jo også reklame for de pågældende forretninger og må have en salgsværdi.

I min bog med Peter Fidus, finder de ud af at hvis de skal sælge vare som folk ellers ikke ville købe, skal man bare sætte varerne op så folk SKAL forbi dem.

Lige som center byggeriet og DSB.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar