lørdag den 8. december 2012

Særkøreplan

Det har godt nok taget mig nogle år at finde ud af det, men nu tror jeg at jeg har den.

DSB S-tog særkøreplan.

Efter at have studeret det længe og fast bruger at disse røde S-tog, har jeg fundet ud at at der er en hemmelig køreplan. Og hvad går den så ud på. Jo den er som så:

De fleste S-tog køre efter en officel køreplan og mad ca. 10 min. drift. Men det ville jo være for let derfor indlægges der kørsel efter de grå eller hvide tider. Som gør at man nu køre ca hver 20 min.

Og så er der sær køreplan "tys tys":
  • Den  første snevejrs dag. Her køres der med korte tog og helst med forsinkelser, kan kryderes med et signal problem ved xxxport, så man kan køre i grå tider.
  • Den 2. og 3. fredag i december (store julefrokostdag) køres der også kun med korte tog - for disse dage er der stort pres på toget og så kan man få folk rystet sammen.
  • Skulle man være så heldig at der kommer en periode med flere end 8 snefnug skal disse straks sammeles sammen og ligges i et skiftespor. Det giver mulighed for at køre i grå tidet og korte tog.
  • På daage hvor det er frost og minus gradet under 5, køres der ikke med Bx tog.
  • Kommer der længere perioder med sne, taget en del toge ud og varmen i togene sættes til max 7 grader. De flere brugere med toger sætter jo automatisk varmen op.
  • På de første forårsdage sættes varmet tilgængæld op til 28 grader, hvis forårstemperaturen er over 18.
  • Hvis der i løbet af foråret/efteråret skulle komme regn om eftermiddagen, på dage hvor man fra DMI har lovet sol. Køres der straks med korte tog og i grå tider, da der kan forventes flere med cykler med i togene.
  • Hvis man i løbet af en dansk sommer skulle blive udsat for en hedebølge, sætters der straks varme på alle togsæt.
  • Hved en hver lejlighed skal gennemgående tog aflyses i sommerferien. Det vi give kunderne mulighed for at opleve ALLE stop på turen.
I den særlige overenskomst står der:

  • Lokofører de ønsker at køre til tiden og udviser morak tendenser, bliver flyttet til ringbanen linje F, da denne ikke har nogen betydning på den øvrige drift. Denne linje betjæner stort set kun folk der kommer med de øvrige linjer, hvor forsinkelserne kan gennemføres. Dog skal der ALTID køres med korte tog.
  • Lokofører der har tjent DSB godt, fløttes til Bx da denne stort set aldrig køre. Dog er det en betingelse at de kan spille kort, da de ikke må forlade arbejdspladsen så længe Bx skulle have kørt.
  • Lokoføreren skal hvis det er muligt vente med at køre til den løbende kunde der forsøger at nå toget er helt henne ved tog døren. Så kan de øvige kunder se hvad der sker hvis man ikke kommer 5 min før tog afgang.
  • Hvis der køres med kortetog eller der er mange cyklister med i toger, skal "kør -stop -kør - stop - kør" bruges mest muligt. 
Jeg har sikkert ikke fået det hele med. Men der findes en lignende for de landsdækkende tog og kystbanen.

Ta u og se mæ DSB...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar